Piotr Alii - designerul care trăiește resemnat propriul „Blăstăm Basarabean”

Piotr Alii – designerul care își trăiește resemnat propriul „Blăstăm Basarabean”

  • martie 15, 2019
  • Imagini:Nicolae Ursu
Piotr Alii – designerul care își trăiește resemnat propriul „Blăstăm Basarabean”

A devenit cunoscut întâi pentru îndrăzneala performance-urilor sale, acest lucru aducând după sine atenția asupra modului în care își gândește și modelează hainele. Pe Piotr Alii, autorul controversatului Fashion Performance „Blăstăm Basarabean”, îl putem numi designer vestimentar, dar îi putem spune și artist – lucru care e mai veridic. Este probabil singurul om care nu vede în cuvântul „blestem” o noțiune a cărei esență trebuie combătută. Vezi mai jos de ce a acceptat și a început să-și trăiască propriul „Blăstăm Basarabean” creând articole vestimentare.

Deși există multe nume masculine în domeniul fashion, la nivel mondial, pentru Republica Moldova, acest lucru nu este atât de des întâlnit. Cum a început calea ta către acest domeniu?

Este o pasiune pe care o am din copilărie. De mic îmi doream să creez haine, însă drumul a fost plin de obstacole. Întâi am aplicat la colegiu la design vestimentar și nu am fost admis, am intrat la design interior. După, am plecat la Odesa,la fel am vrut să fac design vestimentar. Din nou nu am fost admis la această specialitate, ci la pictură. După toată călătoria aceasta, am venit și am intrat la AMTAP la design vestimentar.

Dar am început cu adevărat să creez când am cunoscut-o pe Cristina Miron. Se întâmpla cu o lună înainte să încep facultatea. Noi ne-am întâlnit, doi nebuni, doi artiști, am început să comunicăm și ne-am dat seama că vrem să creăm ceva diferit, ceva al nostru. Această întâlnire a făcut să petrecem mai tot timpul împreună, ne inspiram și ne dezvoltam reciproc. Ne împărtășeam ideile, recomandam unul altuia filme, show-uri fashion, fotografii și ne-am combinat și am început să creăm.

Hainele sunt mai mult haine sau mai mult artă?

Cred că artă… Haina pentru mine și este însăși arta. Prin ele eu mă exprim. Nu putem să le divizăm, sunt practic același lucru.

Și ce vrei să exprimi prin ele?

Depinde de show, de tema abordată. În primul show, „Anti-fashion show: Sabat Collection”, am vorbit despre faptul că haina nu contează, contează mai mult interiorul tău. La finalul vieții, nu iei cu tine hainele, lucrurile fizice frumoase, te duci singur, cu încărcătura ta interioară. De asta și la finele show-ului a ieșit pe scenă o femeie în sicriu, dezbrăcată, prin asta am vrut să arăt că haina nu contează.

Eu vreau să fac haină, dar nu vreau să mă fixez pe haină. Vestimentația, pe tine, ca om, te ajută, însă nu te creează. Tu trebuie să fii tu, să nu uiți de niște principii simple, de bunătate… pentru că lucrurile nu sunt veșnice. Da, eu pot crea un articol vestimentar în care vei arăta frumos, dar acest lucru nu înseamnă că el te va face bun și te va reprezenta.

Apropo de prima colecție, cum a luat naștere?

A fost un moment în care eu și Cristina am avut o revelație și am înțeles că noi putem și trebuie să creăm, că totul e posibil. Am înțeles că nu avem nici un obstacol, că totul e în mâinile noastre și ne-a venit ideea scenariului, pe care îl scriam fără să ne oprim și eram atât de entuziasmați. Era pentru prima dată când noi ne-am apucat de creat ceva. Noi credeam nu doar că putem crea, dar credeam în ceea ce cream și știam că acest lucru este important și că noi trebuie neapărat să-l facem. Aceasta era cea mai frumoasă experiență pe care o avusesem până atunci.

Când se naște o colecție, se nasc întâi articolele vestimentare sau subiectul și show-ul?

Diferit. La prima colecție întâi s-a născut scenariu și după am făcut schițele. La „Blăstăm Basarabean” întâi am făcut schițele, după care am făcut scenariu. Făcusem schițele, știam denumirea colecției, dar nu știam scenariu, care a apărut abia peste jumătate de an.

Apropo de cel de-al doilea spectacol pe care l-ați creat,  ce înseamnă acest „Blăstăm basarabean”?

Este o viață pe care noi nu o alegem – noi o trăim. Noi suntem născuți ca să trăim în blăstămul nostru fiecare. Pentru mine acesta cuprinde trei momente, trei ritualuri cele mai importante ale unui  moldovean: nașterea – botezul; cununia și moartea. Asta eu am văzut toată viața mea cât am crescut și despre asta am vrut să vorbesc. Asta se întâmplă. Eu în afară de aceste ritualuri nu am văzut nimic atât de prețios și accentuat în societatea noastră.

De ce anume blăstăm și nu binecuvântare? Dacă „Blăstăm Basarabean” apărea în Elveția s-ar fi putut numi „Binecuvântare Elvețiană”?

Nu cred. Oricum blăstăm rămânea. Pentru că e un cuvânt care are putere. Noi suntem blestemați să ne trăim suferințele, care sunt mult mai intense decât fericirile. Și nu scăpăm de acest blăstăm, prin aceleași etape trecem, după aceleași principii trăim. Aceleași lucruri se repetă ciclic, alte generații trec prin aceleași lucruri, de parcă nu evoluăm și nu ieșim din rutină. Și nu este rău acest lucru, nu neapărat trebuie să scăpăm de asta, noi pur și simplu trebuie să trăim, să-l conștientizăm. Dacă-l conștientizăm, acest Blăstăm Basarabean nu pare așa grav. Eu l-am conștientizat și merg mai departe. Însă aceasta este povestea mea, este atitudinea pe care eu o am, este modul în care eu abordez lucrurile. Nu e neapărat să fie împărtășită de toți.

Show-urile pe care tu le faci ies din peisajul general a ceea ce se întâmplă în Moldova. Ce feedback-uri primești de la spectatori?

Bineînțeles că mulți încă nu înțeleg această modalitate de exprimare. După „Blăstăm Basarabean”, am văzut multe fețe nedumerite, cu urme de critică. Pe de altă parte, au fost spectatori care nu doar că au realizat exact ce se întâmpla pe scenă, au înțeles ce am vrut să comunic, ci și au descifrat simboluri ascunse pe care le-am pus în acest performance. Din păcate, la noi e greu să realizezi așa ceva. În Moldova e greu să fii diferit și să faci lucrurile diferit. Cu show-urile e la fel. Există mai multe lucruri despre care aș vrea să vorbesc…

Care sunt acestea?

Despre oamenii din comunitatea LGBT, spre exemplu. Eu nu înțeleg de ce ei încă nu sunt integrați în societate până acum. Eu aș vrea să vorbesc despre asta. Consider că asta e ceva normal și fenomenul există demult, iar oamenii încă îl privesc straniu. Aș vrea să abordez tema integrării oamenilor bolnavi psihic. La fel mi se pare o temă foarte interesantă, care mă neliniștește. În Moldova, acești oameni nu primesc  ajutor, la noi ei devin neajutorați. Noi îi considerăm smintiți. Nimeni nu se gândește că s-ar putea ca ei pur și simplu să vadă mai mult decât noi și văd în altă dimensiune. Noi le creăm condiții să-i lecuim lucru care nu întotdeauna e posibil, în loc să-i susținem și să-i ajutăm să treacă peste crizele prin care trec. Și ar mai fi teme care merită abordate.

Crezi că, dacă vorbești despre asta, influențezi societatea?

Eu vreau să cred, cel puțin, în asta! Eu cred că avem puterea de a influența în momentul în care creăm și arătăm oamenilor o mică parte din noi. Acest lucru este valabil însă doar dacă ești sincer în ceea ce faci, dacă ești adevărat și dacă într-adevăr această temă te afectează. Eu nu îmi imaginez să fac altceva în afară de asta. Nu am un alt lucru pe care să mă concentrez. Creația mea este misiunea mea pe pământ și nu pot ignora acest fapt, am necesitatea de a face acest lucru. Sper și aș vrea ca, după spectacolele mele, oamenii să rămână cu anumite senzații, să își pună întrebări.

Urmărește-ne pe Instagram

@ designcafeclub.md
„Nu totdeauna e locul de a fi foarte conceptual, uneori trebuie să fii înțeles.”🖤
.
.
👉Urmărește prezentarea arhitectului și designerului Corvin Cristian despre cum poate fi prezentat un proiect, prin prisma biroului Microsoft de la Timișoara pe care l-a realizat.
Accesați link-ul din Bio pentru a vedea prezentarea video ☝️
Mobilier inspirat din geometria torus.
Cum vi se pare? Noi o adorăm 🖤
@yoshinobu_miyamoto
.
.
#designcafeclub
#lorddproducts #AmericanArchitecture#bookofhomes #fineinteriors#finearchitecture #interiors#interiordesign #architecture#decoration #interior #loft #design#architecturephotography #luxury#homedecor #art #decor #inspiration#photooftheday #lifestyle #travel#photography #arte#interiordecorating #furniture#mansion #home #house
Cum vi se pare arhitectura din Singapore? 🌲🚄 📷 @jimchanfc
#designcafeclub#luxuryhouse#luxuryhouses#homeoftheday#houseoftheday#luxhousesinsta#housesinsta#modernhomes#millionairehomes#beautifulhouse#designbuild#housedesign#residentialdesign#interiorlovers#villas#houseandhome#housebeautiful#modernhome#luxuryrealestate#moderndesign#instahouse#luxuryvilla#beautifulhome#exteriordesign#mansion #house#home#architecture #realestate#homesdecorations
🏆Premiului European pentru Arhitectură 2019 a fost câștigat de compania daneză @henninglarsenarchitects. 
Lucrările semnate de Henning Larsen au fost apreciate pentru sustenabilitate, viabilitate și artistism.🖤
Vă invitam să accesați link-ul din Bio pentru a vedea cum arată acest proiect arhitectural inedit. Nu durează decât 2 minute.
☝️
#designcafeclub #henninglarsen #henninglarsenarchitects #finesocial#fineinteriors #finearchitecture#interiors #interiordesign#architecture #decoration #interior#loft #design#architecturephotography #luxury#art #inspiration#photooftheday #lifestyle #travel#photography #arte#furniture#mansion #home #house
Hotelul Oaza este conceput de @woha_architects ca un turn verde viu în centrul orașului Singapore.
Turnul verde, care izbucnește în verdeață, îi împiedică pe zgârie-norul tipic și elegant să ofere o imagine care valorifică climatul tropical pentru a forma un "turn viu".
📷Photograph: @k.kopter, @patrickbinghamhall. •
#designcafeclub
#AmericanArchitects#AmericanArchitecture #finesocial#fineinteriors #finearchitecture#interiors #interiordesign#architecture #decoration #interior#loft #design#architecturephotography #luxury#homedecor #art #decor #inspiration#photooftheday #lifestyle #travel#photography #arte#interiordecorating #furniture#mansion #home #house
Devenit cunoscut în Chișinău prin arhitectura sa inedită, hub-ul creativ @artcor_center i-a adus arhitectului Calujac Maxim @calujac_architecture, căruia îi oferim sincere felicitări, aprecierea cititorilor @archdaily și Strelka Magazine @strelkamagazine , devenind astfel unul din cele trei proiecte câștigătoare ale ArchDaily & Strelka Award. ☺️ Când se va alege marele câștigător dar și ce premiu va câștiga vedeți în articolul de astăzi accesând link-ul din Bio ☝️
#designcafeclub #artcor #archdaily #strelkamagazine #maximcalujac #project #architecture #moldova #chișinău