decembrie 8, 2017

Irina Greciuhina – designerul care îmbină frumosul cu filosofia

Irina Greciuhina – designerul care îmbină frumosul cu filosofia

„Pentru mine fiecare proiect e ca o nouă iubire – de fiecare dată mă îndrăgostesc și de fiecare dată mă despart. Nu pot spune că este o ruptură definitivă, dar îl las să plece și îndrăgesc cu toată ființa un alt proiect, el ocupând poziția celui care mă interesează pentru că devine un fel de puzzle. Când începem un proiect și se demontează tot , și intru în încăpere și ea arată dezarmant, peste tot sunt bucăți de cabluri, pereții sunt jupuiți, resturi de tencuială – anume această priveliște debordantă te face să îți îndrepți aripile și să îți dă impresia că ești atotputernic, că acum va începe totul. De fiecare dată sunt unele probleme care trebuiesc decise, trebuie să afli unde e lumina în această cameră întunecată, cum să dai o nouă viață spațiului, cheltui puteri, energie, îți pui întrebări și cel mai plăcut e când găsești răspunsurile de care ai nevoie. Atunci iubești proiectul la nebunie. Este o senzație extraordinară când clădirea începe să se schimbe precum o scenă de teatru pe care apar decorațiunile. Și totul este datorită schiței tale.” Irina Greciuhina

Această declarație a Irinei Greciuhina m-a inspirat în mod special, e valabilă pentru orice domeniu de activitate atunci când muncești cu dăruire. Dincolo de cuvintele sale, am descoperit în cadrul acestui interviu o persoană în care se combină armonios pacea interioară şi forţa de a da lumii frumosul.

Osho Bar&Kitchen, restaurantul „La Sarkis” şi „Andy’s Pizza” sunt doar trei modele de interior a cărui design este creat de dumneavoastră… Pe ce vă axați în momentul proiectării designului unui spațiu public – pe doleanţele comandatarului sau pe cele ale publiculuui care îl va vizita?

Bineînțeles că nu poți ignora solicitările comandatarului pentru că el este cel care te plătește, însă este un risc foarte mare să asculți doar de el. Uneori, cei care decid să deschidă un restaurant nu au experienţă în domeniu şi încearcă să-şi impună viziunile fără a cunoaşte anumite subtilităţi ale afacerii, fără a realiza că un local public nu poate fi proiectat pe gustul celui care îl deține, ci pe gustul celor care îl vor vizita. Este  foarte important să vedem pe ce public mizăm, cine va fi consumatorul nostru. Anume după portretul acestuia urmează să fie stabilite mărimile meselor, a  farfuriilor, cât de comode sunt fotoliile ș.a. Sunt o mulțime de posibilități care ne permit să acționăm la nivelul subconștientului celui care vine în local, spre exemplu lumina poate să te facă să rămâi sau să pleci mai repede.

Ştiu că aveţi proiecte peste hotare şi presupun că designul unui local din Moldova se deosebeşte de unul din străinătate. Recent ați fost în China, unde ați amenajat un club, cât de grea este adaptarea viziunilor la gusturile şi felul de a fi al unei naţiuni străine?

Este mereu un risc să creezi pentru cineva din străinătate pentru că nu ai niciodată încrederea că va fi pe placul beneficiarilor, or procesul de cunoaștere a unei culturi este mereu anevoios. Trebuie neapărat să vizitezi țara pentru care proiectezi ceva. Am ajuns în China seara târziu, am lăsat valiza și am mers să vizitez cinci cele mai populare cluburi din Guangzhou. Nu cunoșteam nimic despre mentalitatea chinezilor până atunci, nu fusesem niciodată acolo, iar realitatea s-a dovedit a fi diferită de ceea ce este scris în cărți. Această țară este o combinație între interesant și straniu, este o simbioză a diferitor timpuri – locul în care se întâlnește arhitectura anilor ’70 din secolul trecut și cea a anului 2035. Este destul de greu să înțelegi cum sunt puse accentele… a proiecta pentru Italia sau pentru Germania este mult mai simplu decât pentru China. Ei nu au criterii bine stabilite, îți pun la dispoziție toate resursele necesare pentru a-ți realiza ideile. Este o minune să înțelegi că posibilitățile lor sunt limitate doar de fantezia ta.

Este absolut normal să avem gusturi diferite în diferite regiuni, dar cum s-au schimbat gusturile autohtone odată cu trecerea timpului?

Tendințele  se schimbă cu pași alerți. Oamenii călătoresc, iar aceste călătorii le deschid mințile, le cizelează gusturile. Mai important decât să urmezi tendințele  este să ai o idee pe care să o învelești cu sens și stil. La baza succesului stă ideea, pe care o poți înveli cu tehnologii, culori, texturi. Și, doar dacă va fi menținută această idee, interiorul va rămâne actual și peste ani de zile. Spre exemplu, dacă este vorba despre un restaurant de carne, aceasta este ideea care trebuie să domine, nu  tendințele.  Acum ideile sunt furate și ceea  ce este actual pentru un restaurant astăzi puteți vedea mâine și în alte restaurante, însă doar varianta inițială va arăta bine, doar acolo va fi armonios, pentru că de acolo a pornit ideea. Trebuie să avem o poveste, o legendă în jurul căreia se construiește totul.

Care sunt dezavantajele profesiei dvs.?

Clienții cu care nu suntem pe aceeași undă. Am amenajat peste 70 de localuri publice și deseori cunosc mai bine domeniul decât cel care mă angajează. Dacă văd că nu voi găsi limbaj comun cu acea persoană, cel mai probabil că nu voi accepta comanda. În primul rând este vorba de imaginea mea, pentru că atunci când un restaurant nu merge bine, nu aduce profit, se aruncă o umbră și asupra celui care l-a proiectat. În al doilea rând, nu este corect să investești puteri și energie în ceva ce nu durează. Și în ultimul rând nu mi-e interesant să fac ceva care nu va trăi. Nu are rost să irosesc timpul când sunt o mulțime de oameni care vor să creeze împreună cu noi un experiment, care ne înțeleg poziția și filosofia.

În momentul în care trebuie să creați un nou experiment, ce vă inspiră?

Călătoriile. Vizitând locuri noi, rămân uimită de cum evoluează lumea. Europa este minunată, oamenii experimentează, optează pentru tehnologii noi, este ceva ce nu poate să nu te inspire. De fiecare dată când mă întorc acasă, revin cu senzația că totul este posibil, trebuie doar să lăsăm frica la o parte, să nu ne trădăm senzațiile și să dăm timpului timp.

Studioul dumneavoastră poartă numele de „Zen Design”. Cum poate fi atins Zen-ul in design?

Acest lucru încă nu l-am aflat. Însă când simt nevoia unei detașări totale de probleme și gânduri, caut singurătatea, pânză și vopsele. Atunci las emoțiile să se transpună în forme și umbre. E ca și cum ai purta un dialog cu tine. Cred că este important să ne oprim în tot acest tumult, în tot acest trafic informațional și să comunicăm cu noi. Este momentul în care mă dezlănțui și uit de toate. De fiecare dată aștept întâlnirea cu această pânză, de parcă aș fi un iubit ce își așteaptă iubita.

Există noțiuni care vă caracterizează?

Este un singur cuvânt în care aș putea să mă încadrez, restul îmi par prea pompoase și nu redau esențele. Și acest cuvânt este „principială”, este ceea cu ce se împacă cu greu clienții, dar anume această trăsătură face să avem rezultate bune. Nu este un simplu cuvânt, este mai degrabă un mod de a fi.

  • Sursa: Lucia Olaru
  • Imagini: Arhiva personală

Urmărește-ne pe Instagram

@ designcafeclub.md
🎨 Vineri, ZIPhouse a gazduit evenimentul Arta de a picta pe matase cu Dina Rotari. 🎀 Îi mulțumim pentru că ne-a împărtășit din experiența sa și ne-a arătat părticele din crearea frumosului, cei prezenți primind o doza de #artinspiration și motivație pentru a crea.💃
#DinaRotari #designcafeclub_md #picturapematase #workshop #arta #pictura  #design #designchisinau #artchisinau #artpicture #hobby #textiledesign #moldovandesigners #fashiondesigner #artwork #artinstagram # #designinspiration #paintingonsilk #fashionstyle #workshop #silkartist #живописьнашелке #батик  #шелковыйплаток #живописьнашелке #живопись #творчество #росписьнаткани
Renumitul arhitect ucrainean Sergey Makhno pe copertă, prezentarea primului park IT din Moldova și a primului complex hibrid, proiecte remarcabile de design interior, sugestii de tehnologizare, decor și multe altele se regăsesc în paginile revistei Design Cafe&Club, ediția 3. 🔹Ia cu tine revista Design Cafe&Club din chioșcurile Moldpresa și savurează fiecare pagină.
👉 Din 14 iunie, în scuarul Bibliotecii Naționale, poți să faci un mic popas, să savurezi o cafea, sau să lucrezi la laptop, pe niște bănci de toată frumusețea, cu o istorie aparte, pe care o cunosc toți chișinăuienii. 👏 Reinventând trunchiul de copac căzut în aprilie 2017, Mihai Stamati, Ion Zbanca, Andrei Zbancă și Pavel Obreja sunt cei care au readus „acasă” platanul, renăscându-l ca mobilier urban.
😊 Citește articolul și fii mândru că le cunoști istoria! ▫ Link in bio. #copaculdelabiblioteca
*Material foto preluat si din pagina lui Mihai Stamati.
115 mp – suficient spațiu pentru ca imaginația și spiritul creativ să se manifeste într-un milion de moduri. Expresie a stilului eclectic, acesta îmbina modernul cu neoclasicul.
29 Mai- Colegiul de Arte Plastice Alexandru Plamadeala -Deschidere oficiala Wärmepol !!! Look and listen to the sky!
Mesaje spre cer, sau cuvinte nespuse pentru persoane dragi. Liberi în exprimare, în alegerea persoanei către care se adresează, singura condiție este sinceritatea. 💙 Acceptă provocarea- lasă și tu un răvaș persoanei dragi. 
Află mai multe detalii pe designcafeclub.md

#Wärmepol  #sky transmitter  #opening #designcafeclubmd #designcafeclub_md wärmepol
Ceremonia de înmânare a premiilor în cadrul  concursului "Sculptură pentru Parcul Meu" 
Aceasta a avut loc în corespundere cu conceptul concursului, în parcul Parcul Valea Trandafirilor, unde și vor fi instalate sculpturile.
🏆  Well, meet the winners! 
Locul 1 - O.X. Studio
Locul 2 - Vlasov Dumitru
Locul 3 - Constantin Marcu  #SculpturăpentruParculMeu #winners🏆  #concurs #designcafeclub_md #projects #md #chisinau #parculmeu #valeatrandafirilor #imiplacemd