Ilie Cebotari: Pentru MDW 2019 aș vrea un anturaj mai colorat - Design Cafe & Club

Ilie Cebotari: Pentru MDW 2019 aș vrea un anturaj mai colorat

  • July 6, 2018
  • Imagini:Dan Platon, Oleg Bajura
Ilie Cebotari: Pentru MDW 2019 aș vrea un anturaj mai colorat

Se înțelege de la sine că în culisele unei expoziții de amploare, precum a fost Moldavian Design Week, a muncit o întreagă echipă, care a avut grijă ca fiecare exponat să fie pus în valoare maxim posibil. Clădirile clasice ale muzeelor de importanță națională impuneau restricții de concept și spațiu, iar timpul presa, de aceea totul trebuia să fie făcut operativ și bine coordonat. Despre cum a luat naștere conceptul de amenajare a expoziției și despre cele patru zile în care s-a lucrat nonstop pentru ca standurile să fie pregătite pentru cele peste 100 de lucrări, ne-a povestit managerul de proiect al expoziției, cel care stă în fruntea brandului MADLAB, designerul Ilie Cebotari.

Atunci când a fost inaintată către echipa MADLAB și dumneavoastră personal propunerea să creați conceptul standurilor MDW, care au fost obiectivele pe care trebuia să le îndepliniți?  Ce caracteristici urmau să întrunească acestea?

Proiectul MDW a fost pentru MADLAB o adevărată provocare. Din motiv că exponatele erau foarte diverse, trebuia să elaborăm 3 categorii de standuri: pentru proiectele de pe planșe; pentru obiecte mici (cum ar fi cele din ceramică) și pentru obiecte mai mari (spre exemplu scaune). Nu a fost indicat concret ce materiale trebuiau utilizate sau stilul dorit… ni s-a prezentat spațiul unde urmau să fie expozițiile și în care noi trebuia să amplasăm corect standurile. Scopul principal a fost sa amenajăm spațiul foarte optimizat, funcțional și bine compus vizual.

Conceptul standurilor MDW vă poartă semnătura, de unde v-ați inspirat pentru a crea un echilibru între obiectivele stabilite?

Am studiat expozițiile mari, Festivalurile de design de la Milano, Moscova, București… și am încercat să vedem exemple despre cum am putea să facem ceva potrivit. Am încercat să optimizăm totul ca formă și materiale și să obținem niște costuri relativ mici. Astfel am ajuns la acel design minimalist, care s-a încadrat perfect în designul clasic pe care îl au muzeele,  creând un contrast, dar și o legătură foarte bună între stiluri.

Ce materiale ați ales pentru ca standurile să nu solicite investiții prea mari și în același timp să arate bine?

Întregul concept se rotește în jurul a două materiale: metalul și placajul din PAL. Am optat pentru cadre subțiri din metal negru și pentru PAL alb. Am lucrat doar cu formele, astfel încât să nu punem accent pe standuri, și am ales culori neutre ca să punem în evidență exponatele. Acesta era scopul de bază.

Stilul minimalist a fost ales doar în contextul expoziției sau este unul care vă reprezintă?

Nu este vorba doar de MDW, minimalismul este stilul în care îmi place să lucrez, este caracteristic pentru majoritatea proiectelor mele. Nu îmi place să fac lucruri luxoase, fițoase, cu multe decorațiuni, optez pentru concepte confortabile, funcționale și fără detalii în plus.

Ca oricare om de creație, probabil că ați vrut să vă fie apreciată opera. Nu ați simțit un fel de gelozie realizând că lumea va acorda atenție exponatelor, iar munca vă va rămâne cumva în umbră?

Nu! Pentru că însăși standurile nu pot fi ignorate, pentru că ele creează atmosfera expoziției, anturajul. În funcție de cum faci designul și îl amenajezi, cum lucrezi cu formele, dai valoare lucrărilor care sunt expuse. Și din această cauză nu îmi făceam griji. Noi am făcut destul de bine standurile și au ieșit simple, am lucrat mai mult cu volumele. Datorită faptului că au fost diferite nivele și forme mari, lucrările au putut fi văzute din orice unghi, ceea ce era foarte important.

Ați fost responsabil nu doar de elaborarea conceptului, ci și de coordonarea procesului de amenajare a standurilor, unul destul de complicat. Cum ați făcut față acestei provocări?

A fost greu, cu nervi, epuizant, cu coordonare foarte complicată a oamenilor implicați pe șantiere… După patru zile în care, practic, am lucrat de dimineață până seara târziu, mă țineam din răsputeri să nu cedez. De fapt, aceasta a și fost cea mai complicată parte a lucrului, nu elaborarea conceptului, ci coordonarea procesului de instalare. Însă finalul a adus o satisfacție enormă.

Știu că acest an v-a mai adus o experiență inedită, MADLAB fiind singura companie din Republica Moldova prezentă la Romanian Design Week. Cum a fost această experiență?

Pentru noi a fost foarte importantă participarea la RDW, dat fiind faptul că asta ne-a scos oarecum la nivel internațional. Pot să vă mărturisesc că am primit aprecieri pozitive și chiar solicitări. A fost o lansare dincolo de hotarele țării și o stimulare de a crea lucruri frumoase, care ne-a înaripat.

Dacă e să comparăm crearea mobilierului MADLAB și elaborarea standurilor, care sunt diferențele?

Diferența este că atunci când creezi o masă, te focusezi pe necesitățile persoanei, pe comoditate, ergonomie și te gândești la funcționalitatea acesteia. În cazul expoziției, scopul este de a crea standuri pe care să fie concentrate exponate ce trebuiesc puse în valoare, ne gândim mai mult la cum vor fi acestea prezentate, nu din perspectiva utilizării lor de către om. Este un alt gen de muncă, trebuie totul adaptat după formă și spațiu, după tipurile de lucrări ce vor fi expuse, după mărimile lor. Însă ceea ce unește aceste două lucruri este mai important decât diferențele, și ceea ce le unește este satisfacția de a crea ceva nou.

Acum, că aveți experiența de a vă expune în cadrul unei expoziții de design, dar și cea de a semna conceptul alteia, cred că deja s-au născut idei despre cum ar trebui să arate MDW la următoarea ediție. Ce ați aduce nou?

Bineînțeles că după prima ediție viziunile s-au dezvoltat… au apărut unele idei interesante, chiar curajoase aș spune, însă mult depinde de locațiile pe care le vom alege. Acum știm plusurile și minusurile, eventualele probleme cu care am putea să ne ciocnim. Poate că la următoarea ediție MDW aș vrea un anturaj mai colorat, să adăugăm mai mult spectacol, dar, din nou, ținând cont de echilibru, să facem astfel încât culorile să scoată în evidență lucrările, nu standurile.

FOLLOW US ON INSTAGRAM

@ designcafeclub.md
Wisteria - floarea care poate da o altă formă unei clădiri🖤

Floarea Wisteria este o plantă decorativă de o frumusețe rară ce înflorește în luna mai. ✨
--
#timeoutlondon #prettycitylondon#prettylittlelondon #visitlondon#wheretofindme #beautifulmatters#traveldeeper #travelerinlondon#thisislondon #secretlondon#iamatraveler #travelandleisure#TLPicks #passionpassport#londonforyou #seemycity #goopgo#travellingthroughtheworld#suitcasetravels #culturetrip#acolorstory #designsponge #dsfloral#londoninbloom #elledecor#chasing_facades #londoninspring#wisteriahysteria#plantsmakepeoplehappy#capturingcolour
Dacă ți-ar plăcea să faci parte din echipa organizatorică a unui eveniment grandios ești invitat să aplici ca VOLUNTAR al festivalului @moldovandesignweek.

Ești potrivit mai ales dacă ești pasionat de design, ești entuziast și responsabil. Miza este mare,  de aceea grăbește-te să ne spui despre implicarea ta.

Detalii pe [Designcafeclub.md]

#designcafeclub #voluntari #mdw19 #moldovandesignweek #aplicaacum
RA este o lampă de masă creată de designerul  S. Hotvianskyi.
Interesant la această lampă este că atunci când începeți să rotiți tubul în sensul acelor de ceasornic, lumina se aprinde și începe să lumineze până la cel mai strălucitor punct în care tubul este vertical.

Mișcarea lămpii vrea să amintească de calea soarelui pe cer - cu cât este mai înaltă, cu atât devine mai strălucitoare.

#designcafeclub #nottdesign 🖤 #tablelamp #lightning #productdesign #ukraine #dnipro #gotvyansky#architects_need#architecture_addicted#designers_need #interiordesign#minimalist #architecturalmodel#sketching #modernhouse#contemporaryarchitecture#normanfoster #BIG #villa#design #architect #architects#parametric#parametricarchitecture#parametricdesign #skyscrapers#luxuryhouse #luxuryhome
Momentele de răsfăț au nevoie de culoare cum ar fi aceste scaune Merlot by @marta_del_valle_design.

Un design aparent simplu dar plin de sens. E atât de frumos cum un pahar de vin poate oferi atâtea scheme de culori și lumină.🍷
.
.
.
 #designcafeclub #architects_need#architecture_addicted#designers_need #interiordesign#minimalist #architecturalmodel#sketching #modernhouse#contemporaryarchitecture#normanfoster #BIG #villa#design #architect #architects#parametric#parametricarchitecture#parametricdesign #skyscrapers#luxuryhouse #luxuryhome
📌Selecția plăcilor ceramice în activitatea unui designer trebuie să fie una minuțioasă, axată pe calitate. 
La @interiordesign_school , viitorii designeri au făcut o vizită la showroomul @ceramic_hall - unul dintre liderii importatori de gresie și faianță din Moldova, colaborând cu zeci de companii din străinătate.

Mai multe detalii vedeți pe 👉Designcafeclub.md
Chiar dacă afară e posomorât, orice loc te poate inspira prin atmosfera pe care o transmite și priveliștea pe care o oferă, la fel ca cea mai pitorească stradă din Manhattan - 
Stuyvesant St. New York. 😍Totul poate fi sursă de inspirație. 
Photo by @mindz.eye 
__
#designcafeclub #NY
#architect #architecture #photo#design #street #designer #city #nyc#building #nature #green #house#home #residence #usa